Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO) pełni kluczowe funkcje związane z ewidencją, rejestracją i sprawozdawczością odpadów. BDO ma na celu uszczelnienie systemu gospodarki odpadami, a także wsparcie przedsiębiorców w realizacji obowiązków związanych z ochroną środowiska.
Główne funkcje BDO:
Wpis do rejestru BDO jest obowiązkowy dla przedsiębiorców, którzy wytwarzają, transportują lub przetwarzają odpady. Trzeba wpis aktualizować, można wykreślić.
BDO umożliwia prowadzenie elektronicznej ewidencji odpadów, co jest wymagane od podmiotów wpisanych do rejestru. Ewidencja wytworzonych odpadów, przekazanych, przetwarzanych.
Przedsiębiorcy zobowiązani do prowadzenia ewidencji odpadów w BDO składają coroczne sprawozdania o wytworzonych i zagospodarowanych odpadach. Również składają sprawozdania podmioty finansujące system gospodarki odpadów wprowadzające towary podlegające wpisowi do systemu BDO.
BDO oferuje funkcje automatyzujące wpisy, np. automatyczne przenoszenie danych z Karty Przekazania Odpadów (KPO) do karty ewidencji, co eliminuje konieczność ręcznego przepisywania. Procesy prowadzone są elektronicznie, nie trzeba ich przepisywać z dokumentu papierowego na elektroniczny rejestr.
BDO gromadzi informacje o produktach i opakowaniach wprowadzanych na rynek oraz o odpadach powstałych w wyniku ich użytkowania. Pozwala na wyszukiwanie podmiotów odbierających odpady.
BDO ułatwia przedsiębiorcom realizację obowiązków związanych z gospodarką odpadami i pomaga w uniknięciu sankcji za ich niedopełnienie.
System BDO zwiększa przejrzystość w zakresie gospodarki odpadami, co ułatwia nadzór nad sektorem i walkę z nieprawidłowościami.
BDO wspiera ochronę środowiska poprzez gromadzenie danych o odpadach i ułatwianie ich prawidłowego zagospodarowania